E-commerce – de gronden van wie online verkoopt

Voor bedrijven die goederen of diensten produceren, biedt elektronische handel, door het creëren van e-commerce websites, een kans om een ​​nieuw verkoopkanaal te ontwikkelen. Dit is in het verleden al gebeurd dankzij de combinatie van kansen die technologie biedt en organisatorische oplossingen op basis van de beschikbaarheid van het verkoopteam en geld.

Dit nieuwe elektronische kanaal heeft twee exclusieve functies ten opzichte van het vorige kanaal:

a) Het is wereldwijd en kan potentiële klanten bereiken die zich overal ter wereld bevinden.
b) Het heeft relatief lage ontwikkelingskosten en is daarom ook toegankelijk voor kleinere bedrijven.

E-commerce is wereldwijd

Elektronische handel betekent dat het bedrijf moet gaan denken in termen van mondiaal handelsbeleid. De prijzen op websites en aanbiedingen zijn op internet zichtbaar voor klanten in elk land.

Als dit soort globalisering te beangstigend wordt, is het mogelijk om terug te vallen op websites die aan specifieke markten zijn gewijd, in lokale talen, maar een ervaren klant zou eventuele verschillen in het aanbod op de verschillende websites online opmerken.

Websites voor e-commerce zijn een kans voor het MKB

Benadrukt moet worden dat dit nieuwe advertentiekanaal lagere kosten heeft dan het bestaande, en vooral in staat is om het groeiende aantal contacten aan te kunnen zonder dat er meer advertentieruimte of personeel nodig is.

De lage investeringskosten die nodig zijn om dit kanaal te ontwikkelen, zijn een geweldige kans voor kleine tot middelgrote bedrijven om te concurreren met grotere. Om de zakelijke markt te betreden hoeft u geen verkopers, filialen of winkels te hebben, behalve wat strikt noodzakelijk is om fysiek contact met klanten te onderhouden. De ontwikkeling van elektronische handel zal beschermende barrières wegnemen die in het verleden door geografische afstand werden voorgesteld.

E-commerce verbetert de business intelligence

Als de producten digitaal zijn of gemakkelijk te vervoeren (dwz pakketten of pakketten), is het bijna niet relevant om ze in uw land of een handelaar in een ver land te kopen. In feite kunnen deze producten eenvoudig realtime via het netwerk worden verzonden, in het geval van digitale producten, of binnen enkele uren via rederijen in het geval van fysieke producten.

Het wegnemen van deze belemmeringen zal het belang van business intelligence en creativiteit bij het promoten van hun eigen producten en diensten benadrukken. Aangezien we gemakkelijk Engelse boeken kunnen kopen op internationale websites met korting, waarom zouden we dan tijd verspillen met het lokaal doorzoeken van een bibliotheek, waar ze meer kosten en pas veel later beschikbaar zijn?

Websites voor e-commerce heffen de afstand tussen bedrijven en markten op

Veel bedrijven kunnen via de e-commerce-websites een rechtstreeks kanaal met hun eindklanten tot stand brengen. Het omzeilt de traditionele distributieketen en probeert een deel van de productwaarde te bemachtigen dat voorheen aan tussenpersonen stroomafwaarts werd overgelaten.

Direct contact met eindklanten kan de kosten van productmarketing aanzienlijk verlagen. Een deel van de besparingen wordt door het bedrijf behouden, met duidelijke winstvoordelen, en andere besparingen kunnen op de markt worden overgedragen in termen van verkoopprijsverlaging.

Zelfs met leveranciers kan elektronische handel worden gevoerd om tussenpersonen te omzeilen en rechtstreeks naar producenten te gaan (in dit geval spreken we van een e-procurement-website). Zelfs in dit geval zijn de voordelen duidelijk:

– Het bedrijf zou meer keus hebben.
– Ze zouden waarschijnlijk minder betalen voor componenten of grondstoffen.
– Het zou mogelijk zijn om de doorlooptijd van replenishment te verkorten door de relatie met de leverancier te automatiseren.
– De verkorting van de doorlooptijd zou resulteren in een vermindering van de veiligheidsvoorraden.
– Door de voorraadreductie kan de noodzaak om opslagruimte en fysieke infrastructuur te vergroten, worden voorkomen.

E-commerce verhoogt de kwaliteit van communicatie en service

Een van de duidelijkste voordelen van een elektronisch kanaal, vertegenwoordigd door e-commerce websites, is de mogelijkheid voor het bedrijf om zonder tussenpersoon in contact te komen met hun eindklanten.

Dit betekent de mogelijkheid om elke klant individueel op een gepersonaliseerde manier te herkennen en te behandelen (massa-aanpassing). Veel bankwebsites vragen hun klanten om hun behoeften of interesses te specificeren; Een klant kan bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in financieringsdiensten, anderen in vermogensbeheerdiensten, enzovoort. Het resultaat is een “klantenprofiel” dat een overeenkomstig profiel produceert voor het commerciële aanbod: bijgevolg herconfigureert de website zichzelf op basis van de door de klant opgegeven interesses en toont enkel aanbiedingen waarvan wordt aangenomen dat ze verenigbaar zijn met zijn behoeften.

Direct contact met de markt stelt bedrijven ook in staat om betere technische informatie over het product of de dienst te verstrekken. Dit ontlast verkopers van het beantwoorden van vragen van klanten en zorgt ervoor dat de kenmerken en functionaliteiten van het product op de juiste manier aan klanten worden gepresenteerd, iets wat niet altijd gegarandeerd was wanneer productillustraties via tussenpersonen worden gedaan, vanwege groothandels en winkelmedewerkers.

Door middel van e-commerce worden de marketingboodschappen van websites correct gepresenteerd, worden de sterke punten van de producten duidelijk onder de aandacht gebracht bij klanten en kunnen verschillende kenmerken in vergelijking met concurrerende producten voldoende worden benadrukt.

Een belangrijk voordeel van direct contact met de klant is dat het bedrijf realtime feedback uit de markt kan krijgen.

Door de onlineaankopen van klanten, de webpagina’s die gebruikers het vaakst bezoeken of e-mailberichten van klanten te bestuderen, zal het bedrijf onmiddellijk beseffen hoe de markt een nieuw product heeft gezien. Ze kunnen reageren met een nieuwe advertentiecampagne. Het verzamelen van deze informatie kan worden gebruikt om eventuele fouten in marketing snel te corrigeren. In plaats van de oude informatiekanalen te gebruiken, zouden bedrijven meer mogelijkheden moeten hebben om zwakke maar verontrustende signalen op te vangen.

E-commerce vermindert stromen en reactietijden

Door middel van e-commerce websites kunnen handelsactiviteiten ook sneller en effectiever worden uitgevoerd.

Een prijswijziging, indien goedgekeurd, kan door iedereen tegelijk worden gezien, waardoor verkoopmedewerkers of verkopersfouten worden vermeden. Een commerciële campagne, gepubliceerd op een website, wordt onmiddellijk operationeel voor de hele markt, zonder tijd te besteden aan het afstemmen van de verkoopkrachten op de nieuwe richtlijnen.

In het geval van digitale producten zorgt het elektronische kanaal voor de onmiddellijke levering van goederen zonder dat er een fysieke kopie van het naar de klant verzonden product hoeft te worden geproduceerd. Zelfs in het geval van fysieke producten kunnen verkopers aanzienlijke voordelen behalen als u bestellingen opneemt via internet. Verzoeken op internet komen in realtime binnen bij het verkoopbeheer, waardoor de behoefte aan een of meer centrale magazijnen wordt verlicht, waardoor er wordt bespaard op de opslag van goederen in perifere magazijnen.

Een extreem effect van elektronische handel kan worden vertegenwoordigd door de reorganisatie van de commerciële sector, waarbij sommige figuren zoals commerciële tussenpersonen verdwijnen en de herstructurering van de toeleveringsketen stroomopwaarts van de fabrikant.

Een computerbedrijf dat alleen bestellingen van klanten ontvangt via een e-commercewebsite, kan gemakkelijk bestellingen voor computercomponenten bij zijn leveranciers krijgen en datgene in ontvangst nemen dat alleen nodig is om aan zijn verplichtingen jegens klanten te voldoen. Dit zou een zeer efficiënte toeleveringsketen opleveren door de voorraad en het onderhanden werk te verminderen.

E-commerce betekent flexibiliteit

Een digitaal commercieel netwerk zorgt voor meer flexibiliteit met betrekking tot een fysiek netwerk. Een drukke winkel kan geen andere klanten aantrekken, die er vanaf zullen blijven.

De websites kunnen, mits goed gedimensioneerd, pieken van bezoekers verwerken zonder zichtbare verslechtering van de responstijden (websites zoals Microsoft of Yahoo verwerken meerdere miljoenen hits per dag).

De e-shops kunnen ook 24 uur per dag, zeven dagen per week open blijven en vragen van over de hele wereld beantwoorden zonder zorgen, dienstregelingen of feestdagen. Flexibiliteit is ook het vermogen om op de markt te reageren. Met behulp van informatie die in realtime via zijn websites is verzameld, kan het bedrijf zijn voorstellen wijzigen, producten promoten die het moeilijk hebben en aantrekkelijkere deals sluiten als gebruikers aangeven zwak te zijn met betrekking tot de concurrentie. Vergeleken met een conventioneel commercieel netwerk waarin het bedrijf meer producten aanbiedt dan de markt vraagt, is het bij e-commerce juist het tegenovergestelde. De markt “trekt” en het bedrijf volgt, in een poging de vraag te stimuleren, maar alleen vanuit de neigingen die in de markt worden waargenomen.

De e-commerce brengt ook nieuwe zakelijke kansen met zich mee

De mogelijkheid om direct online aan een breed klantenpubliek te verkopen, kan mogelijk nieuwe bedrijfsgebieden opleveren. Het is bijvoorbeeld het geval van financiële informatie in de evolutie van financiële markten (beurzen, deviezen enz.). Er zijn verschillende internetproviders die zich bij dit bedrijf hebben aangesloten die koersen verkopen, financieel nieuws in realtime verkopen of mogelijkheden bieden om online te werken via de beurs. Over het algemeen is het mogelijk om veel informatieverkoopdiensten te ontwikkelen, waarvoor klanten bereid zijn te betalen. Momenteel kunt u zich abonneren op een marktonderzoeksbureau om studies en onderzoeksrapporten van hun websites te ontvangen. Een gebied waar nieuwe diensten zich snel ontwikkelen, is toerisme. In dit gebied zijn er tal van informatieverstrekkers waarmee u informatie kunt krijgen over toeristische bestemmingen en reserveringen kunt maken bij hotels. De subsector skivakanties ontwikkelt bijvoorbeeld een zeer sterke concurrentie op internet tussen Franse regio’s, Zwitserse kantons en Italiaanse valleien, met zeer interessante kansen vanuit toeristisch oogpunt.

Ten slotte kan e-commerce aanleiding geven tot geheel nieuwe verkoopprocessen in vergelijking met de oude. Veel luchtvaartmaatschappijen hebben bijvoorbeeld e-commerce-oplossingen voor hun tickets ingevoerd. Op de nieuwe websites van vliegmaatschappijen boeken de klanten vluchten en verkrijgen ze direct tickets, zodat het proces door veel verschillende mensen, reizigers kan worden voltooid, maar het verschilt niet van de traditie een waarin reisagenten boekingen maken. Maar sommige vliegmaatschappijen hebben nagedacht over een innovatie. Als de vluchtdatum nadert en er nog steeds lege stoelen zijn, zal het bedrijf de stoelen op internet “veilen” tegen zeer aantrekkelijke prijzen zonder reservering, en ze dus verkopen aan de eerste klant die ze wil kopen. Via zijn websites onderhoudt het bedrijf, naast de traditionele “virtuele winkel”, een parallelle “winkel” voor verkoop of specials. Deze economische activiteit heeft er in hoge mate toe bijgedragen dat het aantal reizende bezoekers is toegenomen, waardoor de economische prestaties van vliegmaatschappijen zijn verbeterd.

  • Leave a Comment