Pistachenoten zijn goed voor je gezondheid

Pistachenoten zijn een van de oudste van alle bloeiende notenbomen. Wij mensen consumeren al duizenden jaren pistachenoten. De pistacheboom groeit het beste in warme en droge klimaten en groeit in overvloed in het Midden-Oosten en de Middellandse Zee. Pistachenoten zijn een zeer gezonde keuze als tussendoortje omdat ze essentiële voedingsstoffen aan het lichaam leveren, de bloedsuikerspiegel helpen stabiliseren en bevredigend zijn. Ze verlichten de honger terwijl ze het lichaam van energie voorzien.

De pistachenoot is van nature cholesterol- en transvettenvrij en caloriearm. De voedingsstoffen in een pistachenoot zijn magnesium, fosfor, thiamine, vitamine B6, koper, kalium, mangaan en vezels. Ze bevatten veel essentiële polyfenol-antioxidanten, waardoor ze een ideale snack zijn om tussen de maaltijden door te knabbelen. De pistache bevat ‘goed’ vet, dat is vet waardoor je langer een vol gevoel hebt. Pistachenoten zijn ook droog geroosterd, wat betekent dat ze van nature vrij zijn van transvetten. Dus pistachenoten kopen zijn een goede keuze voor diabetici omdat ze van nature weinig koolhydraten bevatten en rijk zijn aan enkelvoudig onverzadigde vetzuren. Ze helpen de bloedsuikerspiegel en het insulinegehalte onder controle te houden, wat op zijn beurt het risico op hartaandoeningen vermindert.

Pistachenoten bevatten evenveel vitamine B6 als runderlever, waarvan we allemaal weten dat het als een bijzonder rijke bron van vitamine B6 wordt beschouwd. Per portie leveren pistachenoten dus twintig procent van de dagelijks aanbevolen dosering. Velen van ons nemen niet voldoende hoeveelheden B6 op. Waarschijnlijk een van de grootste voordelen van het consumeren van pistachenoten is dat het eten ervan hartaandoeningen op afstand kan houden. Het lijkt erop dat ze inderdaad het cholesterol verlagen, wat op zijn beurt de bloedvaten gezond houdt. De noten zijn rijk aan voedingsstoffen, die de verharding van de slagaders verminderen. We weten allemaal dat verharding in de slagaders een van de belangrijkste oorzaken is van beroertes en hartaanvallen.

Tijdens een onderzoek in de Verenigde Staten vulde een groep mensen hun vetarme dieet aan met pistachenoten. Enkelen van hen aten dagelijks 1,5 ons, terwijl anderen twee keer zoveel aten, hetzij als tussendoortje of als onderdeel van een maaltijd. De derde groep at geen pistachenoten.

In amper een maand tijd daalde het cholesterolgehalte bij de pistache-eters aanzienlijk. Deze studie bewees dat door slechts drie ons van de noot per dag te consumeren, het cholesterolgehalte met meer dan acht procent kan worden verlaagd en LDL of ‘slechte’ cholesterol met meer dan elf procent.

De antioxidant die in pistachenoten zit, wordt leteïne genoemd en deze antioxidant wordt gevonden in felgekleurde vruchten en bladgroene groenten. Leteïne voorkomt dat cholesterol de bloedvaten blokkeert. Het wordt aanbevolen dat mensen die regelmatig pistachenoten eten, de ongezouten variant kiezen boven de gezouten, omdat het eten van te veel zout de bloeddruk verhoogt.

De meesten van ons houden van snacken tussen de maaltijden en ‘s avonds. Door bijvoorbeeld pistachenoten te verkiezen boven aardappel- of nachochips, maken we een gezonde keuze, verbeteren we onze algehele gezondheid en zouden we ons gezonder moeten voelen om een ​​betere snackkeuze te maken. De pistachenoot is goed voor jou en je hart.